Nekpijn en Slapen

Nekpijn en Slapen

nekpijn en slapenNekpijn en slapen kan een serieus problematische combinatie zijn.

Wat zijn de meest voorkomende oorzaken en wat kun je zelf doen om de nekpijn te verminderen, zodat de pijnlijke combinatie nekpijn en slapen verleden tijd is.

 

10 tips om nekpijn bij slapen te verminderen

  • 1. Denk eens aan een nieuw kussen

    Veel mensen slapen op een kussen ouder dan 5 jaar. Bah, dit is niet echt hygiënisch, en vol huisstofmijt.
    En wist je dat de nek het meest kwetsbare gedeelte is van je lijf?
    Gek eigenlijk dat je dan niet slaapt met een goed neksteun-kussen.

  • 2. Slaap nooit op je buik

    Wist je dat als je op je buik slaapt, je ruggenwervels op heel veel plaatsten geforceerd gedraaid zijn? Hierdoor is de doorbloeding slecht en staan spieren, pezen en banden continue onder hoge spanning.
    Veel beter zou het zijn om op je rug te slapen, of op je zij, maar dan wel met een Slaapmaatje, zodat je niet in je slaap naar voren kunt kantelen.

  • 3. Zorg ervoor dat je monitor op de juiste hoogte isnekpijn en slapen

    Tja,  het klinkt misschien logisch maar de bovenkant van je monitor moet ongeveer op de hoogte van je wenkbrauwen zijn.
    Te hoog en je moet je nek te veel achterover kantelen en bij een te lage monitor buig je te ver naar voren, waardoor er ook veel spanning op je spieren komt.

  • 4. Vermijd het buigen van de nek bij smartfoon/tablet

    Als je veel naar beneden kijkt op telefoon of tablet bouw je veel te veel spanning op je nekspieren op.
    Beter is het om je telefoon op ooghoogte te houden.
    Er zijn hele handige standaards voor tablets die je vast kunt maken aan tafel of luie stoel, zodat je op de juiste hoogte kijkt en je armen niet moe worden van het vasthouden.

  • 5. Gebruik een headset

    Iedereen doet het wel eens, je telefoon tussen je oor en schouder klemmen, eventjes voor een kort telefoongesprek is dat niet erg. Maar vaker en veelvuldige telefoongesprekken in deze houding is funest voor je nek.

  • 6. Maak kleine oefeningen/bewegingen met je nek

    Gedurende de dag is het goed om af en toe wat nek-oefeningetjes te doen. Gewoon simpel een keer naar links en rechts draaien, rustig naar voren en achteren en een ‘rondje’ naar links en rechts.
    Dit houdt je spieren soepel en in beweging.

  • 7. Drink voldoende water/thee/vocht

    Genoeg water/thee/vocht drinken is goed voor de doorbloeding van je hele lichaam, dus ook voor je nek.
    Afvalstoffen worden afgevoerd en de tussenwervelschijven blijven goed gehydrateerd.

  • 8. Draag spullen dichtbij je, ipv hangend aan je armen

    Als je zware boeken of boodschappentassen aan 1 hand/arm laat hangen, geeft dit heel veel spanning aan je nekspieren.
    Letterlijk gaat je arm dan aan je spieren, pezen en banden ‘hangen’.
    Je voelt dit ook als je er een tijdje mee gelopen hebt. Je arm is ‘zwaar’ en kan pijnlijk zijn.
    Hou dingen vast dor ze in beide armen te nemen en voor je buik/borst te dragen.
    Of gebruik zo’n handige tas met wieltjes, die zijn er tegenwoordig in allerlei hippe kleurtjes en uitvoeringen.

  • 9. Sta, loop en zit rechtop!

    Een open deur, maar rechtop staan, zitten en lopen is een verademing voor je rug, schouders en nek.
    Hierdoor wordt de combinatie nekpijn en slapen sterk verminderd.

  • 10. Ontspan! en laat eventuele spierknopen los masseren

    Gun jezelf de tijd om regelmatig te ontspannen. Dat hoeft niet gelijk uren te zijn, maar her en der verdeelt over de dag een minuut of 10 per keer is al voldoende.
    Nog beter is het om dagelijks /wekelijks ook echt even me-time te nemen of in te plannen in een drukke agenda.
    Heb je onverhoopt toch wat pijnlijke spierknopen? Laat ze goed los masseren, voordat de boel nog verder vast gaat zitten.

11. (bonus tip) Leg je telefoon/tablet eens een paar uur aan de kant.

Je rug, nek en schouders zullen je dankbaar zijn!
Ga er op uit! Pak een terrasje, waarbij je afspreekt die telefoon gewoon in je tas of jas te laten.
Lees een boek, doe even helemaal niks, ga wandelen met de hond (van de buren)

Hebben slaappillen echt effect?

De helft van de werking van een slaappil wordt veroorzaakt door een placebo- effect.

Onderzoekers wijzen daarom op het belang van slaaptherapie als hulpmiddel bij slaapproblemen.

Want hebben slaappillen echt effect?

 

Slaaptekort

Slaappillen worden veelvuldig gebruikt, ondanks de waarschuwingen voor bijwerkingen.
Slaap speelt immers zo’n belangrijke rol in een gezond leven, dat men de bijwerkingen voor lief neemt.
Overigens zijn mensen zich vaak niet bewust van de werkelijke gevaren van slaappillen.
Heel veel auto- en vrachtwagen ongelukken gebeuren door concentratieverlies en sufheid van slaappillen die de avond ervoor zijn ingenomen!
Het risico op overlijden wordt groter vanwege de kans dat chronisch gebruik van slaappillen bijvoorbeeld longontstekingen en bloedvergiftiging veroorzaakt.
Helaas heeft chronisch slaaptekort ook zeer nadelige consequenties, zoals diabetes, overgewicht en hart- en vaatziekten.
En dus lijken op het eerste gezicht slaappillen het beste van twee kwaden.
hebben slaappillen echt effect?

Hebben slaappillen echt effect? Of Placebo…

Bij deze afweging is er echter vanuit gegaan dat slaappillen ook daadwerkelijk effect hebben in het verhelpen van een slaaptekort.
En dáár is het laatste woord nog niet over gezegd.
Recent onderzoek bevestigt namelijk eerdere vermoedens in studies dat slaappillen slechts een beperkt effect hebben.
Inderdaad, de gebruiker valt eerder in slaap. Maar de helft van dit resultaat wordt veroorzaakt door een placebo-effect.
Dit is een positief psychisch effect dat optreedt doordat men vertrouwen heeft in de slaappil: door te verwachten dat we gemakkelijker in slaap vallen, vallen we daadwerkelijk gemakkelijker in slaap.
Oók als die pil stiekem geen werkzame bestandsdelen bevat.

Bijwerkingen

Sufheid overdag, lusteloosheid, hoofdpijn, vergeetachtigheid, concentratieproblemen, somberheid en duizeligheid.
Sommige mensen worden er prikkelbaar of onverschillig van en hebben minder zin in seks.
Een enkeling wordt onrustig, angstig of zelfs agressief.
Maar de gevaarlijkste ‘bijwerking’ is verslaving.
Het is daarom hoe dan ook de vraag of de positieve effecten van de slaappillen opwegen tegen de negatieve effecten.
Het onderzoek liet bovendien zien dat alléén de inslaaptijd werd verkort, en dat er geen positief effect werd gevonden op het functioneren overdag of de kwaliteit van de slaap.

Pijnlijke of stijve nek

Een pijnlijke en stijve nek is een veel voorkomend probleem en in veel gevallen niks om je zorgen over te maken.

De pijnlijke en stijve nek verminderd en verdwijnt dan vaak met een paar dagen of weken en is bijna nooit een signaal van een serieus, dieper liggend probleem.
Het wordt vaak veroorzaakt door bijvoorbeeld een verkoudheid, op de tocht hebben gezeten of gestaan, in een langdurige verkeerde houding achter de pc te hebben gezeten, een plotselinge scherpe draai, etcetera.
Ook spanning en stress kunnen zorgen voor een pijnlijke en stijve nek.

pijnlijke en stijve nek

verkoudheid kan een oorzaak zijn van pijnlijke en stijve nek spieren.

Voor bovenstaande stijve en pijnlijke nek, is er eigenlijk maar 1 advies, gewoon doorgaan met de dagelijkse bezigheden en eventueel een warmte kussentje en/of paracetamol, een speciale gel smeren/ in masseren kan ook verlichting brengen.

Vermijdt het dragen van zware halskettingen, deze trekken aan je nek- en schouderspieren.

Als je pijnlijke en stijve nekspieren hebt, vermijdt dan even om auto te rijden, over je schouder kijken lukt dan niet goed.

Verder is het van belang dat je slaapt op een matras dat bij jou past, EN… niet te vergeten een goed nek ondersteunend kussen.
Want je hoofd hoeft feitelijk niet ondersteund te worden, maar je nek is het meest kwetsbare onderdeel van je lichaam.

Wat simpele oefeningen zorgen voor wat verlichting en maakt de spieren weer wat soepeler.

1- Buig voorzichtig naar voren en licht naar achteren.
2- buig voorzichtig naar voren en draai dan rustig naar links en rechts.
3. sta of zit rechtop, net alsof er een draadje van je kruin naar het plafond loopt, draai dan rustig naar links en rechts, net zover tot het net geen zeer doet en hou een paar tellen vast.

Vermindert de pijnlijke en stijve nek na een paar dagen tot een week niet, ga dan naar de huisarts.
Dit geldt ook als u de dag en nacht niet doorkomt zonder zware pijnstillers.

 

Oorzaken nekpijn

Nekpijn kan veel verschillende oorzaken hebben.

Zoals op deze site beschreven, kunnen de oorzaken nekpijn zijn: Reuma, Whiplash, Artose, Fibromyalgie, Bechterew, EDS/HMS en nog vele andere gewricht/spieraandoeningen.
Vaak ligt echter de oorzaak van nekpijn in het dagelijks leven.

Een verkeerde lichaamshouding:

Werk en nekpijn

Doordat veel mensen vaak langdurig in dezelfde houding werken, bijvoorbeeld in een fabriek, maar ook op kantoor.
Iemand die bijvoorbeeld de hele dag een plafond schildert, langdurig in dezelfde houding aan een lopende band staat, of achter computer en telefoon zitten, hebben gedurende vele uren hele statische houdingen.
Deze mensen zullen sneller last van nekpijn en schouder-rug pijn krijgen dan mensen die veel gevarieerder bewegen.

Vrije tijd en nekpijn

Ook thuis kan schouder-, rug- en nekpijn veroorzaakt worden.
Langdurig in dezelfde houding tv-kijken, gamen of omlaag kijken naar telefoon of tablet heeft vaak een negatief effect voor de nekspieren. Dit komt omdat je nek constant in dezelfde houding zit, dit is een van de grootste oorzaken van nekpijn die niet door een medische aandoening veroorzaakt worden.
Ook een ingezakte houding is slecht voor de nek. Een ingezakte houding kan een gewoonte zijn, het effect van een doorgezakte bank, maar is soms ook een gevolg van bijvoorbeeld een depressie, slechte spierbalans of door het werk.
Wie heeft er nog nooit op de zij, half over de armleuning van de bank gehangen, of op de buik op/over de armleuning hangend tv gekeken? Hierbij komt ook de nek weer in een rare knik-houding.
Niemand zit voortdurend rechtop, maar door een juiste afwisseling te vinden in je houding tussen spanning en ontspanning voorkom je te veel druk op de schouder en nekspieren. Ze om de 15 minuten de kookwekker en kijk dan eens hoe je zit en verander bewust van houding en/of  loop een rondje door de kamer.

Sporten en nekpijnvioliste oorzaken nekpijn

Inspanning is over het algemeen goed voor je lichaam, als je de juiste houding aanneemt en varieert.
Bovendien zorgen onverwachte bewegingen en plotselinge hevige inspanning eventueel voor nekpijn.
Bungee-jumpen kan heel leuk zijn voor de kick, maar vooral op het punt dat je weer omhoog zwiept, krijgt je hele lichaam, dus ook je nek een enorme opdoffer.
Maar ook bij bijvoorbeeld mensen die graag een muziekinstrument bespelen is een statische houding niet prettig. Violisten bijvoorbeeld hebben de nek in een onnatuurlijke, statische houding.

Slapen en nekpijn

Een verkeerd kussen en matras kan een juiste slaaphouding verstoren en tot pijn in de nek leiden.
Slapen op de buik is de meest belastende houding. Je ruggenwervel is op meerdere plaatsten gedraaid, je onderrug hol, je schouders bol en ademen met je gezicht naar voren gaat niet, dus ook je nek is gedraaid.
Door het slapen op de buik te vermijden, in zij ligging met een slaapmaatje te gaan slapen, of heerlijk ontspannen op de rug, zorg je ervoor dat je lichaam tijdens je slaap kan herstellen van de dag.
Uiteraard wel met gebruik van een goed, voor jou postuur passend neksteunkussen.

Nekpijn door telefoon of tablet

SMS-nekpijn? What’s-up-nekpijn?

nekpijn door telefoon of tabletSteeds meer mensen krijgen te maken met nekklachten als gevolg van smartphone- of tabletgebruik. Wetenschappers van de University of Nebraska waarschuwen voor de zogenaamde sms- of smartphone nek. Nekpijn door telefoon of tablet dus!
“Mensen zijn zo gefocust op het toestel, dat ze niet merken dat ze hun hoofd, nek en bovenrug voor langere tijd in een abnormale positie houden”, vertelt orthopedisch chirurg Chris Cornett. “Wanneer je je lichaam in een abnormale positie houdt, verhoogt de stress op de spieren en ontstaat vermoeidheid, spierspasmen en zelfs spanningshoofdpijn.”

Overbelasting
De term ‘sms-nek’ is voor het eerst gebruikt door een chiropracter uit Florida. Het betreft een overbelasting van het hoofd, de nek en de schouders als gevolg van een te grote druk op de wervelkolom door het naar beneden kijken. Deze nekpijn /overbelasting ontstaat dus niet alleen bij een telefoon, maar kan ook voortkomen uit het gebruik van een mp3-speler, e-reader of tablet.

nekpijn door telefoon of tabletProbleem
Cornett ziet steeds meer patiënten met deze nekpijn door telefoon of tablet klachten en ervaart ze zelf ook. “Aangezien het gebruik van deze technieken toeneemt, verwacht ik dat het probleem van de sms-nek nog vaker voor zal komen. Mogelijk leidt de spanning in de nek ook tot druk op de nekwervels en -gewrichten. Dit maakt de klachten alleen maar ernstiger.”

Oplossingen
Volgens Cornett is het van belang om de apparaten altijd op oogniveau te houden.
Daarnaast benadrukt hij het belang van pauzes en sporten.
Een sterke, flexibele rug en nek helpen je namelijk de druk op de nek te verminderen.(bron: gezondheidsnet.nl)

Een goed neksteun kussen en slapen met het slaapmaatje voor een stabiele zijslaap-houding zorgen voor de meest optimale ontspannen slaaphouding, zodat gedurende de nacht, de spieren en banden rondom de nek zich zoveel mogelijk kunnen herstellen.