Oorzaken nekpijn

Oorzaken nekpijn

Nekpijn kan veel verschillende oorzaken hebben.

Zoals op deze site beschreven, kunnen de oorzaken nekpijn zijn: Reuma, Whiplash, Artose, Fibromyalgie, Bechterew, EDS/HMS en nog vele andere gewricht/spieraandoeningen.
Vaak ligt echter de oorzaak van nekpijn in het dagelijks leven.

Een verkeerde lichaamshouding:

Werk en nekpijn

Doordat veel mensen vaak langdurig in dezelfde houding werken, bijvoorbeeld in een fabriek, maar ook op kantoor.
Iemand die bijvoorbeeld de hele dag een plafond schildert, langdurig in dezelfde houding aan een lopende band staat, of achter computer en telefoon zit, heeft gedurende veel uren hele statische houdingen.
Deze mensen zullen sneller last van nekpijn en schouder-rug pijn krijgen dan mensen die veel gevarieerder bewegen.

Vrije tijd en nekpijn

Ook thuis kan schouder-, rug- en nekpijn veroorzaakt worden.
Langdurig in dezelfde houding tv-kijken, gamen of omlaag kijken naar telefoon of tablet. Dit heeft vaak een negatief effect op de nekspieren. Dit komt omdat je nek constant in dezelfde houding zit. Het is een van de grootste oorzaken van nekpijn die niet door een medische aandoening veroorzaakt worden.

Zithouding

Ook een ingezakte houding is slecht voor de nek.
Een ingezakte houding kan een gewoonte zijn, het effect van een doorgezakte bank, maar is soms ook een gevolg van bijvoorbeeld een depressie, slechte spierbalans of door het werk.

Bank-hangen / tv-kijken

Wie heeft er nog nooit op de zij, half over de armleuning van de bank gehangen, of op de buik op/over de armleuning hangend tv gekeken? Hierbij komt ook de nek weer in een rare knik-houding.
Niemand zit voortdurend rechtop, maar door een juiste afwisseling te vinden in je houding tussen spanning en ontspanning voorkom je te veel druk op de schouder en nekspieren.
Zet om de 15 minuten de kookwekker en kijk dan eens hoe je zit en verander bewust van houding en/of  loop een rondje door de kamer.

Sporten en nekpijnvioliste oorzaken nekpijn

Inspanning is over het algemeen goed voor je lichaam, als je de juiste houding aanneemt en varieert.
Bovendien zorgen onverwachte bewegingen en plotselinge hevige inspanning eventueel voor nekpijn.
Bungee-jumpen kan heel leuk zijn voor de kick, maar vooral op het punt dat je weer omhoog zwiept, krijgt je hele lichaam, dus ook je nek een enorme opdoffer.
Maar ook bij bijvoorbeeld mensen die graag een muziekinstrument bespelen is een statische houding niet prettig. Violisten bijvoorbeeld hebben de nek langdurig in een onnatuurlijke, statische houding.

Slapen en nekpijn

Een verkeerd kussen en matras kan een juiste slaaphouding verstoren en tot pijn in de nek leiden.
Slapen op de buik is de meest belastende houding. Je ruggenwervel is op meerdere plaatsten gedraaid, je onderrug hol, je schouders bol. Ademen met je gezicht naar voren gaat niet, dus ook je nek is gedraaid.
Door het slapen op de buik te vermijden, in zij ligging met een slaapmaatje te gaan slapen, of heerlijk ontspannen op de rug, zorg je ervoor dat je lichaam tijdens je slaap kan herstellen van de dag.
Uiteraard wel met gebruik van een goed, voor jou postuur passend neksteunkussen.